Dbałość o detale, spójność graficzna, a przede wszystkim ciekawe dla odbiorców treści. Największe firmy już wiedzą, co daje regularna aktywność na LinkedIn.
Co daje profil firmowy na LinkedIn?
Myli się ten, kto sądzi, że strony firmowe prowadzi się tylko dla zasięgów lub zwiększania rozpoznawalności marki. Jeśli w jakiejś firmie nadal istnieje taki punkt widzenia, powinien on jak najszybciej ulec zmianie. Wszak profil na mediach społecznościowych takich jak LinkedIn to coś znacznie więcej. To ważny element strategii marketingu B2B.
Czy jest tam kto?
Co robi potencjalny klient gdy chce dowiedzieć się więcej o firmie, którą jest zainteresowany lub chce nawiązywać dłuższe współprace? A co robi potencjalny pracownik, zastanawiający się nad wysłaniem swojego CV? Obaj zapewne wpiszą jej nazwę w wyszukiwarce i prędzej czy później (raczej prędzej) trafią na platformę LinkedIn by sprawdzić Twoją firmę. Biorąc pod uwagę fakt, że w tym portalu konto posiada już 4.8 mln użytkowników z Polski, aż dziw bierze jak wiele naszych firm nie posiada tu jeszcze swojego profilu.
Dziennie przeglądam dziesiątki, jeśli nie setki profili prywatnych i czasami widuję dziwne rzeczy. Jak wiadomo, LinkedIn daje możliwość połączenia konta prywatnego z profilem marki, dzięki czemu zarówno na samej górze profilu jak i w części doświadczenie widnieje piękne logo firmy, płynnie przechodzące do strony na LinkedIn.
Widnieje, a raczej widnieć powinno. Często zamiast tego widzę puste pole. Nazwę firmy, w którą nie da się kliknąć. Jaki to sygnał dla potencjalnego klienta? Dla partnera biznesowego? Dla kogoś, kto chciałby zobaczyć profil swojego przyszłego pracodawcy?
Po co nam profil na LinkedIn?
Niestety dla wielu firm obecność w tym kanale komunikacji nadal jest zbędna. Dlaczego? Nie jest tajemnicą, że część właścicieli firm nawet nie założyło tu jeszcze konta, a działy marketingu nie chcą wychodzić przed szereg i proponować czegoś, na co i tak szef się nie zgodzi.
Nawet jeśli firma ma swoją stronę na LinkedIn, często jest ona tak zaniedbana, że aż żal na nią wchodzić. Gdy publikacji (czyli postów) jest okrągłe zero, to nic dziwnego, że przekłada się na zerową liczbę obserwujących.
Z danych dostarczonych przez holenderskiego eksperta Richarda van der Bloma wynika, że w firmach o wielkości poniżej 100 pracowników liczba postów na stronie firmowej wynosi tylko 0.8 na tydzień. To oznacza, że firmy na LinkedIn (dane ogólnoświatowe) publikują rzadziej niż raz w tygodniu. Nietrudno wywnioskować, że regularne publikowanie postów pozwala na wyróżnienie się spośród konkurencji, która tego nie robi.
Dotyczy to zwłaszcza tych firm, które nie dysponują wielkimi budżetami na marketing. A przecież powszechnie wiadomo (?), że dobry content może zdziałać cuda gdyż może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dlaczego więc firmy go nie tworzą?
Oto lista najczęściej spotykanych wymówek, które słyszę podczas rozmów z właścicielami firm.
My nie mamy czasu…
Pierwsza obiekcja z brzegu to czas, a właściwie jego duża ilość, którą teoretycznie trzeba zainwestować w obecność na LinkedIn. By była ona skuteczna, trzeba przecież zadbać o kilka aspektów związanych z prowadzeniem profilu. O nich za chwilę, najpierw obiecane wymówki.
Strona firmowa na Linkedin a dobry marketing
Nie mamy pomysłów na profil firmowy
Tworzenie publikacji w wielu firmach odbywa się to w następujący sposób: copywriter (lub po prostu jeden z pracowników, np asystentka zarządu) tworzy tekst, a następnie umieszcza go na profilu raz, lub dwa razy w tygodniu. Czy to wystarczająca liczba, by firma mogła być naprawdę widoczna. Pozostawiam to bez odpowiedzi, wierząc w inteligencję czytelników.
Nie mamy…grafika, który dostarczy grafiki
Eksperci od marki mówią, że ważna jest spójność. W social mediach takich jak LinkedIn miejsc, gdzie trzeba o nią zadbać jest kilka. Przyda się więc nie tylko dobrać odpowiednie zdjęcie w tle, ale też zaprojektować grafiki do postów. Powinny pasować do identyfikacji wizualnej marki, a do tego najlepiej by były unikatowe, czyli prościej mówiąc – za każdym razem inne.
Niestety nie każda firma chce lub może zatrudnić na stałe grafika, który będzie na bieżąco dostarczać materiały promocyjne. Jako ciekawostkę podam, że każdego miesiąca na moją skrzynkę mailową wpada kilka zapytań o to, czy zajmuję się także dostarczaniem materiałów graficznych na profil firmy.
Nie wiemy jak rozwinąć nasz profil
Sam rozwój to słowo na tyle ogólne, że mieści się w nim co najmniej kilka pojęć. Skupmy się na jednym z nich, czyli na obserwujących. Jeżeli niewiele osób obserwuje profil firmy, nikt poza pracownikami nie będzie czytać postów, na których tworzenie marketing poświęca wiele godzin w tygodniu.
A przecież wystarczy spędzić kilkanaście minut dziennie na zapraszaniu do obserwowania strony firmowej (LinkedIn daje taką możliwość), a także wysłaniu personalizowanych wiadomości do osób, które są zainteresowane daną tematyką, by w ciągu miesiąca zdobyć nawet kilkaset obserwujących.
Po co nam ten LinkedIn i profil biznesowy
Każda firma, która zdecyduje się prowadzić swój profil marketingowy na LinkedIn, powinna określić co jest celem tych działań.
Ocieplenie wizerunku właściciela? Zwiększenie świadomości marki? Rekrutacja nowych pracowników? A może po prostu sprzedaż na LinkedIn? Bo „chcemy mieć dużo lajków” to zdecydowanie zbyt mało.
Jesteś właścicielem firmy lub odpowiadasz w niej za marketing. Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: wszystkie te problemy da się łatwo rozwiązać, by i sprawić, by Twoja firma była w centrum wydarzeń. Bo wiele kluczowych dla biznesu rzeczy dzieje się właśnie na LinkedIn. Warunek jest jeden – musisz TAM BYĆ.
Dobry marketing = strona twojej firmy na Linkedin
Mam dla Ciebie kilka porad, które pomogą Ci zrealizować cel dotyczący strategii rozwoju marketingu B2B z użyciem LinkedIn.
Jeśli Twoja firma nadal nie ma swojego profilu, czas go stworzyć. Pod tym linkiem znajdziesz artykuł, w którym krok po kroku wyjaśniam jak zrobić to dobrze.
Jeżeli jednak Twoja organizacja ma już profil na tym biznesowym portalu, ale czujesz, że pora wznieść go na wyższy poziom – napisz do mnie. Wspólnie ustalimy kompleksową strategię marketingu na LinkedIn dla Twojej firmy.