Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak określić cel Szkolenia z LinkedIn
- Jak jeszcze przed szkoleniem zbudować profesjonalny profil firmy
- Kto z firmy powinien być na szkoleniu z LinkedIn?
- Od czego zależy wycena szkolenia z LinkedIn
- Jak przebiega szkolenie z LinkedIn
Często trafiają do mnie zapytania odnośnie zakresu moich szkoleń, ich długości, czy liczby uczestników, jaka w takim szkoleniu może wziąć udział. Postanowiłem zebrać je wszystkie i odpowiedzieć na nie właśnie w tym artykule. Przy okazji zapraszam Was też do przeczytania zaktualizowanej wersji artykułu o szkoleniach z LinkedIn.
Etapów wyboru szkolenia jest kilka. Najpierw jest etap pierwszy, a właściwie można go nazwać etapem zerowym, czyli takim na którym mamy zerową wiedzę na temat szkolenia z LinkedIn, bo nigdy wcześniej w takim szkoleniu nie braliśmy udziału. Nic dziwnego bo szkolenia z LinkedIn są niszowym elementem rynku. Mimo wszystko stają się coraz bardziej popularne. Od dwóch, trzech lat jest coraz więcej szkoleniowców i ten wybór staje się mocno utrudniony, bo zakres szkoleń oraz ich długość też forma są bardzo różnorodne.
CEL SZKOLENIA Z LINKEDIN
Kiedy mamy zerową wiedzę, najpierw polecam określić cel szkolenia z LinkedIn. Załóżmy, że to ma być szkolenie dla firmy. Trafiają do mnie różne różne firmy, które mają różne potrzeby, więc bywa tak że firma już ma profil firmowy na LinkedIn, ale on nie przynosi żadnych korzyści takiej firmie, bo na przykład nie ma wystarczającej liczby obserwujących, a zasięgi są bardzo słabe. W takim wypadku tylko następuje frustracja w dziale marketingu bo profil nie przynosi nam rezultatów.
„Miały być duże zasięgi, miał LinkedIn przynosić nowych klientów, a przynajmniej działać wizerunkowo…” a tymczasem widzimy że te posty mają 200-300 wyświetleń, albo jeszcze mniej co gorsza i żadnego żadnego odzewu. Nie ma komentarzy pod postami i ogólnie nic się nie dzieje. W takim wypadku firma stwierdza, że potrzebne jest szkolenie żeby poznać zasady funkcjonowania algorytmu LinkedIn – tego mitycznego algorytmu który decyduje o zasięgach.
W takim wypadku jest wybierane szkolenie dla pracowników, na którym te zasady poznają. To oczywiście tylko jeden z celów. Cele mogą być też inne bo bywa tak że firma w ogóle nie ma swojego profilu na LinkedIn. Jest gorączkowa potrzeba jego założenia bo pracownicy widzą, że inne firmy z branży już mają swoje konto i taki wniosek się nasuwa: Ten marketing nam ucieka – nie nadążamy za najnowszymi trendami. Pamiętajmy, że w Polsce LinkedIn stał się popularny około 2015-16 roku i wtedy był optymalny czas na zakładanie profili firmowych.
PROFIL FIRMY NA LINKEDIN – JAK USTAWIĆ NAJWAŻNIEJSZE RZECZY
Nadal wiele firm nie zrobiło tego do dzisiaj, ale lepiej późno niż wcale. Orientuje dyrekcja, zarząd czy też po prostu dział marketingu, że trzeba ten profil jak najszybciej wdrożyć. Jest potrzeba, jest też wykonanie. W takim wypadku profil firmy na LinkedIn można założyć samodzielnie. Co robić żeby miał odwiedzających, żeby wyglądał estetycznie? Zacznijmy od tego, żeby wyglądał estetycznie.
Warto poustawiać wszystkie rzeczy jak zdjęcie w tle, które jest ważnym elementem profilu, także opis firmy. I tutaj pojawia się problem: nie wiadomo jaki ten opis powinien być czy krótki czy długi jakie słowa powinny zostać użyte, czy mocno branżowe, czy też czy też bardziej język potoczny. Więc te wszystkie dylematy ma firma, mają je pracownicy i też na szkoleniu można je rozwiązać.
SZKOLENIE Z LINKEDIN DLA FIRMY – ONLINE, CZY OFFLINE
Od mniej-więcej dwóch lat te szkolenia są zazwyczaj organizowane zdalnie. Wcześniej wiele firm miało wymóg, żeby szkoleniowiec przyjechał i wyjaśnił osobiście pracownikom, o co w tym LinkedIn tak naprawdę chodzi.
Od jakiegoś czasu jest o wiele większa elastyczność w tym zakresie i szkolenie w formie online dla większości firm nie stanowi żadnego problemu. Wybierając takie szkolenie warto też od razu ustalić sobie ile osób z firmy będzie brało w nim udział. Nie jestem zwolennikiem żeby to była jakaś wielka liczba osób. Raczej w takim szkoleniu powinni brać udział tylko ci, którzy są zainteresowani tematem i którzy będą potem na tym LinkedIn działać.
SZKOLENIE Z LINKEDIN – WYBÓR UCZESTNIKÓW
Jeżeli ktoś nie ma przekonania do LinkedIna, a też takie osoby przecież są to nie warto ich zmuszać żeby koniecznie były ambasadorami firmy na LinkedIn. Po pewnym czasie i tak odczują że to nie dla nich i tylko wyniknie z tego frustracja że robią coś, co niekoniecznie leży w obszarze ich kompetencji.
Najlepiej żeby udział w szkoleniu brały osoby tylko zainteresowane tematem – na przykład z działu marketingu, które są odpowiedzialne za tworzenie treści. Z mojego doświadczenia wynika, że takich osób w firmie jest około 10. Zależy to też od jej wielkości.
Powiedzmy że udział w szkoleniu weźmie 10 osób i to jest według mnie taka optymalna liczba. Nie za dużo, nie za mało, a w sam raz bo te osoby są właśnie zainteresowane tym żeby profil na LinkedIn przynosił firmie korzyści, to raz a dwa, że po prostu lubią social media. Dobrze czują się w różnego rodzaju nowinkach technicznych, w pisaniu postów tylko potrzebują wiedzy co robić, żeby takie posty miały większe zasięgi. Wybieramy sobie konkretne osoby w firmie które wezmą udział w szkoleniu i wtedy już możemy wysłać zapytanie do szkoleniowca, że mamy plan by w szkoleniu wzięło udział X osób.
WYCENA SZKOLENIA Z LINKEDIN – OD CZEGO ZALEZY
Proszę nam to wycenić. Takie zapytania zazwyczaj do mnie trafiają. U mnie i podejrzewam, że u innych trenerów także, cena nie zależy tylko i wyłącznie od liczby osób, które wezmą udział w szkoleniu, a też od innych czynników np. od jego długości. Długość szkolenia – przy tym musimy się zatrzymać bo znam szkolenia rozłożone na kilka dni gdzie np. w poniedziałek wtorek i środę taki trener czy to przychodzi do firmy, czy się to zdalnie.
Znam też szkoleniowców, którzy preferują krótsze nieco szkolenia. Sam jestem w tej drugiej grupie. Uważam że szkolenie powinno być dynamiczne niezbyt rozciągnięte bo to skutkuje nudą. Mówiąc generalnie oczywiście, nie zawsze, bo jeżeli szkoleniowiec potrafi ciekawie opowiadać, jeżeli on mówi w sposób, który jest zrozumiały to wiadomo, że takiego szkolenia słucha się zdecydowanie łatwiej niż suchych faktów. Osiem godzin bez przerwy to już jest moim zdaniem zbyt dużo, żeby zapamiętać cokolwiek z tego szkolenia. Ja preferuję takie szkolenia 4 godzinne one są rozłożone na kilka bloków. Są przerwy między poszczególnymi blokami i każdy blok opowiada trochę o czymś innym.
Jedna część jest poświęcona profilowi firmowemu, kolejna profilowi prywatnemu, a jeszcze inna skutecznej komunikacji, czyli pisaniu postów na LinkedIn oraz temu żeby te posty miały dobre zasięgi, a to w przypadku profilu firmowego wcale nie jest takie łatwe. Podsumowując tę część radzę, by przy okazji wyboru szkolenia dla firmy spytać o program szkolenia i jego zakres, a nie tylko o to jak dany trener wycenia usługę w zależności od tego ile osób w takim szkoleniu weźmie udział.
SZKOLENIE Z LINKEDIN DLA FIRMY – JAK PRZEBIEGA
Ważne jest też ustalenie harmonogramu zajęć czyli np. to że w pierwszej godzinie właśnie zajmujemy się profilem firmowym, w następnej profilem prywatnym konkretnych pracowników a dopiero potem przechodzimy do pisania postów.
Polecam wybrać kilka profili pracowników, którzy będą reprezentowali firmę jako jej ambasadorowie na LinkedIn i już coś tam w tym profilu się znajduje. Jest np. zdjęcie w tle, jest opis w informacjach, jest doświadczenie i chcielibyśmy po prostu jako firma żeby pracownik nas jeszcze lepiej reprezentował. Sam pracownik powinien się czuć dobrze ze swoim profilem. To zapewni mu komfort psychiczny dzięki któremu będzie mógł pisać posty bo im więcej tych postów będzie pisał tym więcej osób odwiedzi jego profil.
Wybierzmy więc do takiego audytu tych pracowników którzy najlepiej czują się social mediach i mamy co do nich pewność, że będą chcieli reprezentować firmę na LinkedIn. Będą się z tym dobrze czuli, nie będą skrępowani, bo nikogo nie warto przymuszać żeby reprezentował firmę za pomocą swojego profilu prywatnego.
Jeżeli mamy taką osobę która niekoniecznie chce świecić swoją twarzą za firmę, a mimo tego chciałaby się zaangażować w działania promocyjne możemy jej zaproponować prowadzenie profilu firmy. I tutaj warto żeby taka osoba miała umiejętności copywriterskie, żeby posiadała też co najmniej dwuletnie doświadczenie w pisaniu postów albo innych tekstów blogowych. Wtedy mamy co do takiej osoby pewność że ma ona lekkość pisania, że teksty które wychodzą spod jej pióra są atrakcyjne i będą się dobrze czytały.
Zarówno podczas samego szkolenia jak i po jego zakończeniu Trener LinkedIn powinien też zapewnić swoje wsparcie. Zaproponować, że np. dwa tygodnie po szkoleniu będzie można do niego napisać z prośbą o ocenę publikacji. Trafia do mnie wiele próśb o ocenę publikacji od osób które są moimi klientami, a po prostu nie mają pewności czy ich posty są dobrze napisane. Warto zapytać przed szkoleniem trenera czy taką możliwość zapewnia.
To zagwarantuje też motywację do działania pracownikom, którzy prowadzą swoje profile prywatne bądź uczestniczą w rozwoju profilu firmowego. Będą oni mieli pewność, że nawet jeżeli coś będzie szło nie po ich myśli – mają wsparcie trenera LinkedIn, który podpowie co zrobić żeby posty miały lepsze zasięgi.
SZKOLENIE Z LINKEDIN DLA JEDNEJ OSOBY
Na koniec wspomnę też o innym rodzaju szkoleń z LinkedIn. Do tej pory skupiłem się na omawianiu szkoleń dla firm średnich lub dużych, ale przecież z LinkedIn mogą szkolić się też osoby indywidualne. Często trafiają do mnie właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych, którzy wiedzą już, że LinkedIn jest świetnym miejscem do promocji ich firmy, ponieważ jest portalem darmowym, a wciąż zapewnia bardzo dobry zasięg i możliwość dotarcia do klienta biznesowego.
Zazwyczaj proponuję konsultacje jeden na jeden, a program tych konsultacji nie różni się zbytnio od tego co oferuję firmom. Jest oczywiście dostosowany do jednoosobowych działalności, ale sam zakres szkolenia jest bardzo podobny. Znowu omawiamy profil prywatny, pisanie atrakcyjnych postów i zwiększanie zasięgu. Dochodzi do tego budowa sieci kontaktów, która w przypadku profili prywatnych jest bardzo ważnym elementem budowy marki osobistej na LinkedIn.
To, kogo mamy w kontaktach decyduje o tym, kto finalnie zostanie naszym klientem i czy w ogóle zostanie naszym klientem. Źle zbudowana sieć zawodowa będzie tylko utrapieniem, ponieważ będziemy mieli w niej osoby które nie chcą być naszymi klientami. I pomimo że będziemy mieć dobre zasięgi, to nikt nie zgłosi się, by coś od nas kupić. A przecież o to w tym wszystkim chodzi – żeby obecność na LinkedIn dała nam namacalne efekty w postaci wystawionych faktur.
Mam nadzieję, że przybliżyłem nieco sposób wyboru szkolenia z LinkedIn. Zachęcam też do odsłuchania 9 odcinka Podcastu Zlinkowani, poświęconemu tematowi wyboru szkolenia z LinkedIn. Jest to przystępna forma zwłaszcza dla osób, które lubią przyswajać wiedzę np. w drodze z pracy do domu.
Masz pytania odnośnie szkolenia z LinkedIn?
Napisz do mnie. Odpowiadam osobiście, przeważnie w ciągu godziny
kontakt@szymonkarwasz.pl