Sprzedaż na LinkedIn
Zła opinia na temat sprzedaży na LinkedIn często wynika z nieodpowiednich zachowań użytkowników. Ludzka mentalność zmienia się powoli, ale wszyscy możemy dołożyć swoją cegiełkę do tego, by sprzedaż na LinkedIn zaczęła kojarzyć się lepiej. Edukujmy handlowców na temat tego jak sprzedawać na LinkedIn, a wszyscy odczujemy pozytywne efekty.
Jak każda czynność, także i sprzedaż można wykonywać lepiej i gorzej. Niestety w większości przypadków mamy do czynienia z tą drugą opcją. Prezentowanie złych i dobrych praktyk sprzedaży przyczynia się do poprawy jej jakości, dlatego w tym artykule opiszę zarówno jak robić to dobrze oraz jak nie podchodzić do sprzedaży na LinkedIn. Przyjrzymy się zjawiskom występującym najczęściej.
Sprzedaż na LinkedIn – kup Pan cegłę
To najbardziej nielubiany przez użytkowników serwisu LinkedIn rodzaj sprzedaży. Te próby (bo ciężko je nazwać prawdziwą sprzedażą) polegają na wysyłaniu swojej oferty tuż po zaakceptowaniu zaproszenia. Chyba nikt nie lubi ataków w stylu „kup pan cegłę”, dlatego paradoksem jest fakt że niektórzy ludzie nadal wierzą, iż taka sprzedaż przyniesie dobre efekty. Owszem, czasami może zadziałać efekt statystyki, ale na dłuższą metę takie działanie tylko zniszczy reputację sprzedawcy, a być może także całej firmy.
Dodatkowo tego typu wiadomości mogą tylko zniechęcić do korzystania z LinkedIn osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z portalem, co świadczy o ich podwójnej szkodliwości. Dobrą nauką tego jak sprzedawać na LinkedIn może być pokazywanie złych przykładów, które świetnie działają na wyobraźnię.
Przykład złej wiadomości:
Nasza firma oferuje kompleksowe usługi w zakresie… Możemy przygotować dla Państwa ofertę szytą na miarę. Zapraszamy do kontaktu.
Jak sprzedawać na LinkedIn w postach?
To wariant pośredni między nachalną sprzedażą, a precyzyjnym dotarciem do odbiorcy, który naprawdę potrzebuje naszego produktu. Czasami jednak by dotrzeć do takich osób lub firm lepiej dotrzeć publikując wartościowe treści, niż pisząc do nich wiadomości sprzedażowe. Tu z kolei może zadziałać efekt skali – napisanie jednego artykułu, choć czasochłonne, może przynieść nawet kilku nowych klientów.
Nie widzę nic złego w tym, by od czasu do czasu napisać o swoich produktach (może dlatego, że czasami sam tak robię). Nie da się ukryć, że platforma LinkedIn to portal biznesowy, a biznes to także, a może i przede wszystkim sprzedaż i tworzenie sieci kontaktów oraz budowanie relacji.
Nie dajmy się jednak zwieść pułapce myślenia o Social Selling w tej sposób. Post czy artykuł prowadzący klienta do kupna naszego produktu przede wszystkim powinien być bardzo merytoryczny i wnosić wartość dodaną w życie czytelnika. Jeśli te kryteria zostaną spełnione, szanse na to, że po lekturze artykułu odezwie się do nas zainteresowany klient, będą znacznie większe.
Dotarłeś właśnie do połowy artykułu. Dziękuję za Twoje zaangażowanie. Pamiętaj, że zawsze możesz do mnie napisać i wyrazić swoje zdanie lub poprosić o wsparcie. Póki co, zapraszam Cię do dalszej części. Na końcu czeka mała niespodzianka…
Jak pozyskać klientów na LinkedIn – zaufaj mi, a rozwiążę Twój problem
Ten rodzaj sprzedaży uznaję za najlepszy, a ludzi potrafiących dobrze go stosować symbolicznie nagradzam Złotym Medalem Linkedinowego Mistrza Sprzedaży.
By go zastosować, potrzebne są zarówno twarde dane, jak i miękkie umiejętności. Warto skupić się na danych, które posłużą nam do analizy obecnej sytuacji klienta i tego, w jakim jest miejscu. Podstawowe dane, które możemy sprawdzić przed pierwszym kontaktem, pochodzą przede wszystkim ze strony internetowej firmy oraz profili na LinkedIn jej pracowników i samego właściciela.
Jak zacząć sprzedawać na Linkedin – sprzedaż w pierwszej wiadomości
Umiejętności miękkie przydatne w sprzedaży to przede wszystkim empatia, którą powinien posiadać każdy sprzedawca. Przyda się już na etapie pierwszej rozmowy z klientem. W parze z nią idzie aktywne słuchanie, dzięki któremu uda się lepiej zrozumieć klienta i wybadać jego potrzeby. By jednak w ogóle doprowadzić do rozmowy telefonicznej, trzeba pozyskać zaufanie klienta. Szanse na to zwiększy precyzyjny komunikat sprzedażowy. To nic innego jak wiadomość na LinkedIn, która zainteresuje potencjalnego klienta. W innym przypadku będzie przypominać to nieudolną sprzedażową próbę, opisaną w punkcie 1.
Jak sprzedawać na LinkedIn – przykład dobrej wiadomości sprzedażowej:
Panie Bartoszu. Przeglądając stronę Waszej firmy zauważyłem, że zajmujecie się X. Ostatnio miałem przyjemność pracować z firmą z Waszej branży. Podczas spotkania okazało się, że mają problem Y. Udało nam się go rozwiązać poprzez Z (opis działań). Jeżeli macie podobne wyzwania to…
Dziękuję że przeczytałeś artykuł do końca. Oczywiście zachęcam Cię do wdrożenia wskazówek w swojej firmie i social mediach. Może być jednak tak, że Twoi handlowcy nadal nie będą wiedzieć, jak sprzedawać na LinkedIn. Jeśli chcesz, możesz zgłosić się do mnie. Porozmawiamy o tym co zrobić by sprzedawcy byli skuteczni, a jednocześnie polubili sprzedaż na LinkedIn.
Pod TYM LINKIEM znajdziesz krótszą wersję artykułu na Linkedin