blogpost-title

Marka osobista na LinkedIn – podstawy budowania marki

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju” – ta, być może znana Ci już, wypowiedź Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, może zaskakiwać, ale doskonale oddaje istotę marki osobistej. Czy jesteś w stanie sobie wyobrazić, co o Tobie mówią ludzie za Twoimi plecami? Jak Cię widzą inni (bliscy lub przypadkowo napotkane osoby)? Jak to koreluje z Twoim widzeniem siebie? Wbrew pozorom nie aspiruję tu do rangi domorosłego terapeuty, ale chciałbym podkreślić, że bez dobrego kontaktu ze sobą nie zbudujesz silnej marki na LinkedIn.

Marka osobista na LinkedIn – podstawy budowania marki

No właśnie. Można powiedzieć, że markę osobistą się po prostu ma, więc po co ją jeszcze budować, po co się męczyć i zgłębiać temat personal brandingu?! Tak, to prawda. Podobnie można powiedzieć, że ma się jabłoń w sadzie, więc po co ją pielęgnować?! Rośnie, wiosną wypuszcza liście, kwitnie, potem daje owoce… Jeśli to nam wystarcza, to w porządku, ale jeśli chcemy zbierać więcej plonów, musimy się troszkę postarać, przyciąć gałęzie, ponawozić glebę, chronić drzewo przed mrozem i szkodnikami. Nie inaczej z marką osobistą. Wymaga ona troski, by mogła się rozwijać i przynosić Ci owoce w postaci zysków, większej sieci biznesowej, dobrej pozycji na rynku, lepszej rozpoznawalności. Z „definicji” Bezosa wynika jeszcze jedna ważna rzecz: marka osobista musi być autentyczna, nie możesz siebie wymyśleć na nowo, możesz tylko wyeksponować swoje mocne strony i się rozwijać.

Wiedz, że każde udawane „ja” nie zostanie dobrze odebrane. Spróbuj sprzedać kiepską czekoladę w pięknym opakowaniu. Może na początku to się nawet uda, w końcu konsumenci zwracają uwagę na estetyczną stronę produktu, ale opinia o jakości Twojego wynalazku szybko rozniesie się po świecie, a sprzedaż gwałtownie spadnie. Dlatego właśnie budowanie swojej marki na LinkedIn warto rozpocząć od konfrontacji z samym sobą, od poznania siebie.

Samopoznanie jako fundament budowania silnej marki osobistej

Troska o personal branding przejawia się bowiem nie tylko w nieustannym zabieganiu o pozytywny wizerunek w sieci. Jej głównym przejawem powinna być nieustanna refleksja nad tym, co jest moją wartością, co mogę zaoferować światu. Przyjrzyj się sobie i odpowiedz na kilka pytań; określ to, co najlepiej Cię charakteryzuje, zastanów się nad tym, jakim typem człowieka jesteś, jakie masz zasoby i talenty, co jest Twoją słabą stroną. Następnie określ swój cel, zaprojektuj swoją karierę. Jeśli tylko tak będzie Ci łatwiej, sięgnij po kredki i narysuj swoją wizję siebie za 5 lub 10 lat. Na jakim szczeblu kariery będziesz? Jak widzisz swój dzień w pracy? Stwórz swój portret zawodowy, a gdy będzie on gotowy, zastanów się, jak dojść do tego miejsca. Narysuj swoistą mapę, dzięki której łatwiej będzie Ci obrać kierunek i wytyczyć właściwy szlak. Na tę wyprawę potrzebujesz właściwego ekwipunku. Zastanów się, co już masz. Jakie atuty i umiejętności pomogą Ci na tej drodze do celu? Zrób listę zasobów, które musisz jeszcze uzupełnić, byś w pełni zaopatrzony(-na) wyruszyć i sprawnie dotrzeć do mety. Być może to jakiś dodatkowy kurs, szkolenie, a może niezbędne do pracy narzędzia. Może warto rozejrzeć się za kompanem, który odciąży Cię w tym, co niepotrzebnie zaprząta Twój umysł. Pamiętaj, że w każdą podróż należy się spakować optymalnie. Twój bagaż nie może być zbyt ciężki, bo utrudni Ci marsz do celu. Nie może w nim też zabraknąć niezbędnych akcesoriów, które pomogą Ci pokonać różne przeciwności, będą wybawieniem na różnych zakrętach i wzniesieniach. Jeśli potrafisz budować budki lęgowe i szyć wspaniałe rękawiczki, a Twoim celem zawodowym jest wypromowanie się na rynku odzieżowym, bo tam znalazłeś(-łaś) dla siebie niszę, to nie pakuj do swojego plecaka młotka, hebla i gwoździ.

Profil na LinkedIn jako jedno z narzędzi budowania marki osobistej

Wiesz już kim jesteś i dokąd zmierzasz. Czas zadbać o to, co pomoże Ci w budowaniu marki osobistej. Skoro tu jesteś i czytasz ten artykuł, zapewne odkryłeś(-łaś) już potencjał LinkedIn i wiesz, że ta wirtualna przestrzeń została stworzona dla ludzi biznesu, dla ludzi pragnących rozwija personal branding. To przestrzeń wymiany doświadczeń i dzielenia się umiejętnościami, idealna dla dyskusji i spotkań ekspertów z różnych dziedzin. Skorzystaj z tych możliwości! Załóż konto, jeśli go jeszcze na LinkedIn nie masz, i potraktuj swój profil jak wirtualną wizytówkę. By spełniała swoją funkcję, poświęć czas, by dobrze ją zaprojektować. Jak to zrobić? Część pracy – nazwijmy ją koncepcyjną – masz już za sobą. Wiesz już, co chcesz robić, w czym jesteś dobry, jakie są Twoje atuty, co Cię motywuje do działania w Twojej branży i dlaczego obrałeś taki kierunek oraz jaki jest Twój target. Czas na zadania praktyczne! Jeśli chcesz się cieszyć silną marką osobistą, uzupełnij swój profil na poziomie mistrzowskim. Niech poza danymi osobowymi zawiera on inne informacje, na których wpisanie pozwoli Ci LinkedIn. Dlaczego tak? Odpowiem pytaniem: a czy pusty profil jest dla Ciebie wiarygodny? Przecież im lepiej kogoś znasz, tym łatwiej jest mu zaufać, także na płaszczyźnie zawodowej. Chyba łatwiej powierzyć swój samochód mechanikowi, którego się dobrze zna lub którego ktoś nam poleca, czyż nie? Uzupełniając swój profil, miej na uwadze, iż kompetencje, reputacja i rozpoznawalność to trzy filary silnej marki osobistej. Mając z tyłu głowy te trzy komponenty przejdź przez kolejne elementy Twojej „wizytówki”.

Oto cegiełki, z których zbudujesz silną markę osobistą na LinkedIn

Nagłówek

Postaw na niebanalny nagłówek. To jak lead w artykule prasowym – musi przyciągnąć uwagę odbiorców. Nagłówek będzie widoczny pod Twoim nazwiskiem zawsze, gdy będziesz publikował jakieś treści czy komentował posty, dlatego powinien być jak przynęta, na którą złowisz potencjalnych kontrahentów. Zadbaj o to, by w Twoim opisie pojawiały się słowa kluczowe charakterystyczne dla branży, w której działasz. Koniecznie napisz, jakie stanowisko zajmujesz, w jakim sektorze działasz, w czym się specjalizujesz. Podkreśl to, kim jesteś i czym wyróżniasz się na tle całej społeczności LinkedIn.

Zdjęcie profilowe

Rozważnie wybieraj zdjęcie profilowe. Może to zabrzmi dziwnie, ale to jeden z komponentów niezbędnych dla zbudowania silnej marki osobistej. Przecież zdjęcie uwiarygadnia Twój profil. Łatwiej uwierzyć przedstawionym treściom, gdy stoi za nimi konkretny człowiek z krwi i kości. Zatem nie warto dodawać na LinkedIn zdjęcia z przyjęcia u szwagra czy nieostrego portretu z wycieczki w góry. Wybierz zdjęcie, na którym wyglądasz korzystnie. Niech będzie to fotografia profesjonalna (wcale nie musisz korzystać z usług zawodowego fotografa, by taka była), dobrej jakości. Lepiej wybierać zdjęcia na jednolitym tle. Warto też zadbać o ubiór w odcieniach granatu, szarości lub zieleni.

Zdjęcie w tle

Zdjęcie w tle powinno współgrać z Twoją marką osobistą. Dobrze, by oddawało charakter Twojej pracy; może ono ukazywać miejsce pracy, ludzi. Może także ilustrować wartości, które wyznajesz. Unikaj pięknych pejzaży i zdjęć z wakacji. Za to poszukaj tego, co przykuje wzrok innych, co Cię wyróżni pośród innych profili, a przede wszystkim uśmiechnij się!

Adres URL profilu LinkedIn

Czy zdarzało Ci się dostawać długie jak kabel do odkurzacza linki, które przypominały serię dziecięcych gryzmołków i były mało czytelne? Przyznać trzeba, iż nie są one przyjazne dla oka. Dlatego zmodyfikuj swój adres URL tak, by nie raził zbędnymi znakami i zawierał jedynie Twoje imię i nazwisko. Zamiast http://www.linkedin.com/in/szymonkarwasz/234h567 stwórz: http://www.linkedin.com/in/szymonkarwasz, a zrobi się od razu przyjemniej. Poza tym – co tu dużo mówić – taki adres URL wygląda bardziej profesjonalnie.

Podsumowanie

Postaw na dobre podsumowanie. Nie musisz tworzyć powieści na miarę nagrody Nike, ale warto zaangażować się, by w ciekawy sposób przedstawić swoje doświadczenie i umiejętności. Przygotuj się do jego napisania. Spisz na kartce to, jak chciałbyś(-łabyś) być postrzegany(-na), wypisz atuty, które chcesz pokazać światu. Następnie postaw się w roli eksplorującego LinkedIn pracodawcy lub klienta – jak podsumowany profil wzbudziłby Twoje zainteresowanie? Zredaguj podsumowanie, które będzie Twoją reklamą, które wypromuje Twoją markę osobistą, dzięki któremu nikt nie będzie miał wątpliwości, że to Ty jesteś specjalistą w swojej dziedzinie.

Doświadczenie

Opisując swoje doświadczenie, podkreślaj przede wszystkim to, jakie umiejętności nabyłeś, czego się nauczyłeś, co w przypadku danego stanowiska dałeś firmie. Swoje dokonania możesz zilustrować za pomocą multimediów (np. zdjęcie , prezentacja, video). Będą one stanowić potwierdzenie Twoich kompetencji i dokonań, a tym samym pomogą rozwijać markę osobistą. Warto też opisać każde stanowisko, coś, co zbuduje Twój wizerunek eksperta. Jeśli chcesz, możesz też odnotować przerwy w pracy – np. dłuższe urlopy, w tym urlop macierzyński.

Umiejętności

Eksponuj te swoje kompetencje, na których zależy Ci w danym momencie najbardziej. Niech posłużą budowaniu Twojej marki osobistej. Aby tak było, nie bój się prosić o potwierdzenie Twoich umiejętności. Pokaż klientowi, dlaczego ma wybrać właśnie Ciebie!

Rekomendacje

Referencje to dodatkowe punkty dla Ciebie. Proś o nie śmiało, szczególnie osoby, z którymi współpracowałeś w dziedzinie, w której chcesz się wypromować jako specjalista. Niech to nie będą opnie przypadkowych osób, lecz takich, które dobrze znają Twój styl pracy i jej jakość. Opinie innych na Twój temat są cegiełkami, które budują Twój wizerunek. Naturalnym odruchem konsumenta jest poszukiwanie opinii na temat produktu czy usługi, która go interesuje. Dlatego proś o opinię osoby zadowolone z efektów Twojej pracy.

Osiągnięcia

Wielu z nas było wychowywanych w środowisku, dla którego liczyła się skromność. LinkedIn to jednak nie jest przestrzeń, w której sprawdza się powiedzenie „siedź w kącie, a ujrzą cię”. Jeśli chcesz zbudować silną markę osobistą, nie możesz kryć swoich osiągnięć. Eksponuj swoje wystąpienia, prezentacje, artykuły, a także wszelkie wyróżnienia i certyfikaty. Wyobraź sobie, że wchodzisz do nieznanej Ci zupełnie przychodni stomatologicznej, w której pracuje trzech dentystów. Zdejmujesz płaszcz, mówisz: „Dzień dobry!”. Wchodzisz niepewnie, zmierzając do recepcji, rozglądasz się wokół. Po jednej stronie hallu Twój wzrok napotyka oprawione w ramki świadectwa ukończenia różnych szkoleń i kursów – dostrzegasz, że to osiągnięcia jednego z lekarzy. Na drugiej ścianie wypatrzyłeś(-łaś) jeden certyfikat drugiego stomatologa. Nazwiska trzeciego nigdzie nie spotykasz. Już wiesz, komu powierzyć swoje zęby, prawda? Tak właśnie Twoją „wizytówkę” na LinkedIn z profilami innych osób będą porównywać Twoi potencjalni klienci lub pracodawcy. Dlatego nie wstydź się swoich osiągnięć.

Zainteresowania

Zastanów się, czy nie warto dołączyć do kilku grup branżowych. Pozwoli Ci to zgłębiać intersujący Cię temat oraz brać udział w ciekawych debatach. Dobieraj grupy w taki sposób, by odzwierciedlały Twoje zaangażowanie w danej dziedzinie. Wówczas mogą stać się narzędziem do rozwijania marki osobistej. Pamiętaj, że grupy, które śledzisz, oraz osoby, które obserwujesz, wiele mówią o Tobie, o wartościach, które wyznajesz. Stwierdzenie, że to, z kim przebywamy, nas konstytuuje, w dużym mierze nas formuje, nie jest odkryciem Ameryki. Tak samo jest w świecie wirtualnym.

Twoja sieć kontaktów

Rozbudowuj sieć kontaktów, ale nie staraj się w nią złapać jak najwięcej przypadkowych osób. Podejdź do tego z głową. Nie akceptuj nowych zaproszeń bezwiednie. Nie rozsyłaj zaproszeń do ludzi tylko dlatego, że algorytm Ci tak podpowiada. Zastanów się, z jakiego powodu warto daną osobę mieć w swoich kontaktach. Zapraszaj na pewno swoich współpracowników, kontrahentów czy klientów. Pamiętaj, że LinkedIn to nie portal towarzyski, lecz biznesowy. Traktuj osoby z grupy kontaktów indywidualnie – niech czują się ważni. Nie wysyłaj szablonowych wiadomości. Przy okazji zastanów się, kim jest Twój odbiorca. Stwórz jego biogram: w jakiej firmie pracuje, co tam robi, za co odpowiada, kto jest jego szefem. To pomoże Ci określić sieć Twoich kontaktów oraz ukierunkować publikacje.

Publikacje

No właśnie! Uzupełniony mistrzowsko profil to nie wszystko. Bądź aktywny! Publikuj wartościowe treści, niech będą Twoją reklamą, niech promują Twoją markę. Komentuj posty innych. Tworząc publikacje, miej na względzie swój cel oraz swojego odbiorcę. Czy to, o czym piszesz, będzie dla niego wartościowe? W jaki sposób możesz mu pomóc? Z jakim problemem mógłby do Ciebie przyjść? Uprzedź jego pytania i daj mu rozwiązania jego problemów w postach. Pomyśl też o regularnym tworzeniu dłuższych artykułów, które tylko wzmocnią Twój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. Pamiętaj przy tym o SEO. Stosuj sformułowania, które ułatwią innym znalezienie właśnie Ciebie. Twoją siłą nie jest liczba przypadkowych kontaktów, lecz wartościowe, profesjonalne treści.

Po co to wszystko?

Zbuduj silną markę na LinkedIn, by Twój wizerunek mówił sam za siebie! Co składa się na Twoje zaufanie do pewnych produktów? Cena? Zapewne wobec olbrzymiej inflacji poniekąd też. Pewnie jednak nie jest ona decydująca. Istotna jest też pewność, że otrzymasz produkt najwyższej jakości, że będzie on spełniał Twoje oczekiwania, że możesz mu zaufać. Być może masz w głowie nazwy firm, które stoją za produktami lub usługami, które możesz kupować w ciemno. Uczyń swoją markę na tyle silną, by była rozpoznawalna i pewna jak te firmy. Od przeciętnej marki do dobrej marki nie jest tak daleko. Tylko od Ciebie zależy, czy Twoja marka stanie się silną, przeciętną czy kiepską marką. Doceń swoją sprawczość i weź sprawy w swoje ręce. Jak? Już przecież wiesz! A jeśli to wciąż Cię przerasta lub wydaje się stratą czasu, skorzystaj z pomocy mentora marki. Takie osoby bez problemu znajdziesz na LinkedIn. Polecam, to dobrzy specjaliści! Ważne, byś czuł z nimi chemię, dlatego umów się na pierwsze spotkanie i sprawdźcie, czy między wami zaiskrzy, czy macie podobne cele.

    Jeśli czujesz, że mógłbym Ci w jakikolwiek sposób pomóc, zapraszam Cię do kontaktu. Ze swojej strony obiecuję, że dołożę wszelkich starań, by pomóc Ci stworzyć silną markę osobistą na LinkedIn.



Szymon Karwasz kontakt